03-6226666
להזמנות
אודותינו
לוח טיולים
טיולים לפי מדינות
סיפורי מילניום
המדריכים שלנו
לוח הרצאות
צור קשר

בבריטניה התחוללו מהפכות רבות אך מסורות עתיקות נשמרות בה בקנאות

סימה אבן

טיול מאורגן המרגש במיוחד את שוחרי התרבות ההיסטוריה והנוף, הוא טיול מאורגן לאנגליה וסקוטלנד. באי הבריטי ששולטת בו השפה האנגלית ואשר הפכה לחשובה ביותר לתקשורת ועסקים בעולם, שוכנים 3 עמים :אנגלים, סקוטים וולשים. כיום מנסים הסקוטים והוולשים להחיות את השפות העתיקות אך בהצלחה מועטה. (איך עשיתם זאת בישראל עם השפה העברית בת אלפי השנים ? הם שואלים שוב ושוב).

עמים אלו שנכבשו לאורך ההיסטוריה על ידי מגוון אויבים חיצוניים כמו קלטים, רומאים, סקסונים, ויקינגים, נורמנים ועוד, הרבו גם להתכתש בינם לבין עצמם. התוצאה מכול אלה הייתה היווצרות עמים חזקים, חדורי אמביציה ואינטליגנציה שכשהשכילו להתאחד החלו להשפיע על כל העולם אם באמצעות שליטה והנחלה תרבותית ואם על ידי שיווק של מוצרים ורעיונות שהם המציאו.

אנגליה הייתה האויב המר של סקוטלנד ווילס (וגם של אירלנד). במשך מאות בשנים. נערכו קרבות בהם מתו עשרות אלפי חיילים מכל צד ובכול מערכה. אוכלוסיות שלמות נבזזו נאנסו ועריהן נשרפו. פעם בצד האנגלי ופעם בצד האחר.לכל אחת מן היריבות נותר עד היום מטען תחושות המבוסס על אירועי העבר.

עם זאת איחוד נכפה על כל יריבה : המלכה אליזבת ה-1 שמה קץ לשפיכות הדמים והחליטה להוריש את כתרה לג'יימס ה-6 מלך סקוטלנד שהפך לג'יימס ה-1 מלך אנגליה וסקוטלנד.הוולשים סופחו בימי אדוארד ה-1 שאף הבטיח להם כי היורש הבא יהיה נסיך שיוולד בווילס. בתרגיל מבריק הביא את אשתו ההרה אשר ילדה במבצר הענק אשר בקנרוורן תינוק שהוצג לעיני ההמונים כמימוש ההבטחה. הסיפור עם אירלנד יותר מסובך : האירים לא הסכימו להסתפח. שורה של מרידות דוכאה על ידי האנגלים באופן שגרם כמעט לנישולם מעל אדמתם. כמיליון אירים רעבו למוות וכמחצית מתושביה נאלצו לגלות ממנה. המרידה האחרונה במאה ה-20 הניבה את העצמאות המיוחלת אך רק לחלקו המרכזי והדרומי של האי בו היה רוב לקתולים.

הצפון שכלל את 6 מחוזות אלסטר, עם רוב פרוטסטנטי , הסתפח לברית אנגליה סקוטלנד ווילס.

כל הנתונים הללו התבטאו בשמותיה של הממלכה לדורותיה.

אנגליה הוא שם אחד השבטים שפלשו לאי במאה ה- 5, ונבחר כשם האי, והשפה היא שפתם של האנגלים.

בריטניה הגדולה הוא השם שניתן לאחר הכתרת המלך הסקוטי על 2 העמים. איחוד סופי ב-1701 הניב את השם הממלכה המאוחדת United Kingdome ובקיצורו U.K .

בימי המלכה ויקטוריה ניתן שם חדש והוא בעצם אימוץ הכינוי שניתן לספרדים בימי קארל ה-5: הקיסרות הבריטית הגדולה שבה לא שקעה השמש לעולם. גם המלכה ויקטוריה שודרגה בזכות ראש הממשלה בן עמנו שאביו התנצר :בנג'מין ד'יזרעאלי שבחר לה את הכינוי "הוד מעלתה הקיסרית ויקטוריה".

שטחה של U.K. הוא 243,610 קמ"ר. 80 מדינות מקדימות אותה בגודלן בעולם. מבחינת האוכלוסייה היא נמצאת במקום 22 בעולם עם כ-65 מיליון תושבים.

מבחינת המצאות והשפעה היא במקום הראשון.

אין כמעט תחום בעולם בו לא טבעו הבריטים את חותמם ופעמים רבות הגו והמציאו אותו.התבוננות בעולם התעשייתי והמודרני של ימינו, חושפת את שורשי הקדמה המיכון והפיתוח שמקורם באי הבריטי אותו אגב תושביו מכנים "היבשת" .

שיתוף הפעולה בין מדענים סקוטיים ואנגליים שחקרו בקיימברידג' או באוקספורד הניב שורה מרשימה של חוקרים וממציאים :

אייזיק ניוטון – מנסח כוח המשיכה , מניח בסיס למתמטיקה החדשה לאופטיקה גיאומטרית ומכאניקה קלאסית וגם ממציא טלסקופ מחזיר אור. ג'יימס הרגרייבס ממציא מכונת הטווייה התעשייתית,

ריצ'ארד ארקרייט מניע את המכונה בכוח המים. תומאס ניוקמן וג'יימס וואט ממציאים את מנוע הקיטור.קרומפטון מחבר מנוע זה למכונות הטוויה. טווית הכותנה מוכפלת בכול 10 שנים לבריטים צי מצוין שמאפשר מסחר עם שווקים נרחבים. במאה ה-19 החזיקה בריטניה ב-37% מן הסחר העולמי.

כדי להפעיל מנועים בכוח קיטור יש צורך בפחם ומכרות עצומים נחפרים לצורך הכרייה. מרכז העשייה הוא באזור המכונה מידלנדס המשתרע מאוקספורד עד יורקשייר ובו מרבצי ברזל ופחם שהקרבה להם הביאה למהפכה התעשייתית.
תנאי העבודה והמחייה הביאו גם למחשבה מהפכנית ועל רקע זה נכתב ספרו המפורסם של קארל מארכס "הקפיטל" בלונדון.

אברהם דרבי יוזם ייצור המוני מעפרת ברזל וכך נבנה גשר הברזל הראשון בעולם. (אותו דרבי בונה כבשנים לשימוש בפחם אבן.) אחר כך בונים ספינות ברזל בנינים עם שלד ברזל ולבסוף אפילו מצבות קבורה מברזל. בריטניה כונתה בתקופה הויקטוריאנית בית המלאכה של העולם. טראוויטק ממציא את הקטר הראשון וסטיבנסון חיבר את הקטר לקרונות נוסעים.בתחילת המאה ה-19, כאשר כל זה התרחש לא הייתה ארצנו אלא "סנג'ק" (חבל ארץ) נידח באימפריה הטורקית. כשבריטניה מרושתת במסילות ברזל הסולטנים נחרדו מהמחשבה שיקלו על מלאכתם של זרים לתור בארצם,והגמל והחמור הם שהיוו את כוח התחבורה המרכזי.

הנרי רויס בונה מכונית בעלת מנוע של 2 צילינדרים וביחד עם האציל צ'ארלס רולס הם מייצרים 1,000 מכונות רולס רויס אשר נעות עד היום בכבישים.

המצאת האופניים שייכת לנפח הסקוטי קירקפטריק מקמילן (נסו לומר שם זה ברצף 3 פעמים) שתחילה הוסיף דוושות לסוס נדנדה . כשעלה לרכוב בעירו פקח קנס אותו בעוון "נהיגה מטורפת"
פרנק וויטל ממציא מנוע הסילון.

ובתחום אחר : ממציא הטלוויזיה– ג'ון לוגי בירד (סקוטי שהפעיל את הטלביזיה הראשונה בלונדון), הוא גם ממציא הטלביזיה הצבעונית והמצאות נוספות הקשורות בראדאר וכן המציא את הוידאו (וגם גרבים טרמיות).

ואיך היינו מסתדרים בלי אנטיביוטיקה ? אלכסנדר פלמינג הוא הסקוטי הדגול שפעל בלונדון וגילה את הפניצילין. כאות כבוד הוא זכה לתואר האצולה "סר" וגם לפרס נובל. בתחום הרפואה לא נפקד מקומם של ג'וזף לסטר שהשתמש ראשון בפנול לחיטוי כלי הניתוח ואדוארד ג'נר שגילה את עקרונות החיסון.

אלכסנדר אחר הוא הסקוטי גראהם בל ממציא הטלפון (אלא שאת המצאתו פיתח בארה"ב.) לעומתו מרקוני ממציא הרדיו היה איטלקי אך רק באנגליה התאפשר להוציא את המצאתו לפועל.

הבריטים הם אלופי התחבורה. הכביש העתיק בעולם שנקרא Sweet Track causeway באנגליה נבנה בסביבות שנת 3800 לפני הספירה. אך גם את כבישי האספלט הראשונים בעולם סללו האנגלים באנגליה. בתקופת המנדט דאגה האחרונה להביא את הקימה גם לארצנו. כבישים ראשונים מבטון או אספלט נסללו בישראל כחלופה לדרכי העפר הטורקיות.

גם בתחום המיפוי והקרטוגרפיה היו אלו הבריטים שהותירו בידינו מפות מסומנות כולל מדידת גבהים. להם אנו חבים את הקביעה ש-ים המלח הוא הנמוך ביותר בעולם. מומלץ מאוד הסרט בכיכובו של יו גראנט "האיש שעלה על גבעה וירד מ-הר" ובו הצצה מרתקת לשיטות המדידה המדויקות של האנגלים.

הראשונים שהשפיעו על ניווט בים היו ממפים יהודים ואסטרונומים כמו אברהם זכות אבל את השעון שמאפשר 100%דיוק בהבנת המיקום בים המציא הבריטי :ג'ון הריסון בונה שעונים האנגלי הצליח לבנות ב- 1763 שעון זמן העובד על ידי מתיחת קפיצים ולא ע"י מטוטלת, בעל רמת דיוק שמאפשרת חישוב של קווי אורך ומיקום מדויק של הספינה בים. המכשיר נקרא כרונומטר.

את הזמנים בעולם קובעים לפי עיירה סמוכה ללונדון : גריניץ'.
השפעה רבה לבריטים על ישראל ארצנו. די שנזכיר את הלורד בלפור, ג'ונתן פטרסון (מפקד הגדודים העבריים במלחמת העולם ה-1), ואורד וינגייט. הקשר האמיץ בין נשיאנו הראשון חיים ויצמן ובין אישים משפיעים בלונדון כגון לויד ג'ורג' ווינסטון צ'רצ'יל. גם ליהודים אנגלים השפעה רבה על ארצנו : טיילתם לאחרונה בטיילת הסמוכה לנמל תל אביב ליד תחנת הכוח רידינג ? מעתה דייקו :הלורד היהודי וחבריו שתרמו כל כך הרבה נקראו רדינג (בצירה ולא בחיריק) וכך גם עירם.על נפלאות הנדבן שקדם להם הלא הוא סר משה מונטיפיורי לא נכביר מילים. כולם כבר יודעים מהשיר והמרכבה.

מקום של כבוד לבריטים בתחום הכתיבה הספרותית :.שמות כמו ג'יין אוסטין, האחיות ברונטה, צ'וסר, לואיס קרול, אגאתה כריסטי, איאן פלמינג , א.א.מילן וג'י קי רולינג הם דגימה קטנה מן המבחר.

בריטניה היא מעצמה של תיאטרון. המחזאות, התיאטרון והקולנוע מפורסמים באיכותם : לא מדובר רק בויליאם שייקספיר , המחזאים האירים הידועים ג'ורג' ברנרד שו ואוסקר ויילד קנו את עולמם במהלך שהותם בלונדון. בתחום המשחק נודעו לתהילה לורנס אוליבייה וג'ון גילגוד שזכו בתואר סר ,דרק ג'ייקובי וקנת בראנה ומבחר שחקניות כג'ודי דנץ ויויאן לי גווינת פלאטרו וקירה נייטלי. אפילו אליזבת טיילור הכל כך אמריקאית, נולדה בלונדון ומבטאה האנגלי הוא שהניע את אולפני "יוניברסל" לבחור בה.ברשימה זו לא נתעלם מאודרי הפבורן הבריטית שהיטיבה לגלם את לייזה דוליטל מוכרת הפרחים מקובנט גארדן. המחזמר "גברתי הנאווה" עולה מדי כמה שנים על במות לונדון לצד נכסי צאן ברזל אחרים כמו "המלך ואני" "פאנטום האופרה" יוסף וכתונת הפסים" "אחים בדם" "מאמא מיה" "שומר הראש" ועוד...הנאה מיצירתיות ומקצוענות המופגנת בבימוי הנפלא מזומנת גם למי שלא דובר אנגלית.

היצ'קוק וצ'ארלי צ'אפלין, וסדרות הטלביזיה המופלאות : משפחת פורסיית, על אדונים ומשרתים, הדרך לקנדלפורד , ואחוזת דאונטון. ביקור באנגליה באזורים הכפריים תמיד נדמה כגזור מתוך "על גאווה ודעה קדומה" או "בעל אידיאלי" מבט אל הים מעיר זכרונות מ-"קו אונידין" רובינזון קרוזו מבוסס על דמותו של המלח הסקוטי אלכסנדר סילקירק ששירת בצי הבריטי וזהו רק קורטוב מרשימה ענקית.

והקומדיות אוי הקומדיות – זוכרים את "מישהו מטפל בך ?" ו"המלון של פולטי" עם ג'ון קליז ו"מונטי פייטון" ו"בריאן כוכב עליון".
לאחרונה התווספה סדרה מעולה "זרה" המבוססת על ספריה של דיאנה גבלדון ומתארת את עלילותיהם של קלייר וג'יימי באי הבריטי. הסדרה מבית היוצר של הוליווד אך האירועים המתוארים הם מן ההיסטוריה הבריטית.ימי המאבק בין הסקוטים לאנגלים והנסיון לעצור את המרד של תומכי בית סטיוארט ובראשם בוני פרינס צ'ארלי שלבסוף נכשל וגרם לאנגלים לגזור "גזירות השמד" שחיסלו כמעט את התרבות הסקוטית. אלפים פוקדים היום את הטירות והעיירות שבהן צולמו סצינות מהסדרה. לחובבי הרומנטיקה מובטח הרומן היפה ביותר שנראה עד היום בטלביזיה בין סקוטי (השחקן סם היוגן) ובת אנגליה (השחקנית היא קטרינה באלף שהיא שחקנית אירית במקור)
אז לונדון כן מחכה לנו , על שלל המוזיאונים שרובם בחינם,תיאטרות, מחזות זמר וגם הפלא ופלא קולינריה שמשתדרגת בעקבות שפים עולמיים.נכון ל-2019 המסעדה שזכתה לעמוד במקום הראשון היא "דה בארברי" של אסף גרניט שלנו.הקודמת לה "פאלומר" מצליחה לא פחות(אין להתפלא גם בניו יורק שפים המגישים אוכל ישראלי ניצבים במרום הפירמידה)

בתי כלבו ענקיים כמו מארקס אנד ספנסר הקלאסי ופריימרק הזול שברחוב אוקספורד על שלל חנויותיו המתהדרות בצעקה האחרונה.

למרות כל נפלאות ההיסטוריה וההווההתייר ימצא עצמו משתאה על מה שייראה בעיניו כמוזרויות אך בעיני הבריטים יתנוסס בגאווה כדגל של שמירת המסורת : הנסיעה בצד שמאל של הכביש נראית לרבים בעולם ממש אווילית, אך הבריטים יפטרו את תגובותינו בנחרה של בוז " אנחנו נוסעים נכון כי אנחנו שמרנו על המסורת מימי האבירים שאחזו בחרבם ביד ימין...." אגב צורת נהיגה זו הנהוגה באיים (כן גם באירלנד) אינה מורידה מכמות התיירים באי – היא פשוט מנתבת את רובם לטיולים מאורגנים בהם נוהג באוטובוס נהג בריטי מיומן שנוהג בשמאל הכביש אך יושב בימין האוטובוס.

עבורנו התיירים נראים האנגלים כחיים בעולם הפוך בו סימון המרחק בשלטים נעשה במיילים ולא בקילומטרים, כדי למדוד הם מחשבים ביארדים בפיט ובאקרים . למזלנו בשנות השבעים שינו את שיטת המטבע לעשרונית שאם לא כן היינו נאלצים להוגיע את מוחותינו בכל קניה תוך תרגום מחירים ותשלום במטבעות מהשיטה התריסריונית.
על השולחנות מוגשת מלחיה עם חור אחד ופלפליה עם שלושה חורים.

במלונות יוקרה נשמרת מסורת הרחצה בכיור לאצילי בריטניה. שם לא מתכוונים אפילו להחליף את הברזים שבכיור. רוצים מים קרים ? פתחו ברז ימין רוצים חמים ? ברז שמאל. רוצים פושרים ? מלאו כיור משני הברזים וכעת לעבודה : מלאו כפותיכם ושטפו.אבי ששירת בצבא הבריטי במהלך מלה"ע ה-2 נהג כך לשטוף פניו מדי בוקר למרות שבברזים בישראל כבר היה וסת.

בטיול המאורגן בסיפור כזה נתקלתי פעם גם באמבטיה. היה עליי להתקלח ולחפוף את הראש. לא היה מקלחון ואפילו לא צינור עם טוש. זמן רב ביטלתי על מילוי האמבט ועתה דמיינו איך חופפים את הראש....

מסורת היא מסורת ואל תתנו לרופאים לבלבל אותה עם עובדות : מאות בשנים אכלו אבותיהם מבחר מאכלים רוויי שומן וכולסטרול והנה אומה זו אינה חולנית יותר מכול אחת אחרת. הבו להם כבר בבוקר בייקון עם ביצת עין המטוגנים במחבת גדושה בשמן, הוסיפו לצלחת נקניקיה שמנמנה לביבת תפוחי אדמה (מטוגנת כמובן) ולביבה שחורה שאת מרכיביה לא אפרט אלא בטיול המאורגן עצמו. אך לא די בכך : יש גם שעועית ברוטב עגבניות וטוסט. הכול חם ומהביל. רוצים איזה ירק ? לא בבית ספרנו. כאן חולטים או צולים עגבנייה בגריל.בכול פעם שביקשתי עבור הישראלים בטיולים המאורגן שלי ירקות לבוקר או סלט הבריטים באו לקראתי אך תהו בהרמת גבה על המנהגים המוזרים של הישראלים: עגבנייה טריה ?! חסה ומלפפון בבוקר ?!סלט ?! שומו שמיים. הגדיל לעשות אחד השפים שהסכים מיד להגיש לנו ירקות בבוקר וסיפק לנו תבניות של בטטה,שעועית ירוקה, כרובית וקישואים אפויים ומהבילים.

בארץ בה ניתן למצוא ג'נטלמנים עוטי חליפה מכובדת ובידם מטריה במצב הכן, מתייחסים ברצינות רבה להמצאה הגדולה מכולם : בית המלוכה הבריטי. קשת הסיפורים והידיעות מאגף זה מפרנסים מאות עיתונים לא רק ב"יבשת" אלא ברוב מדינות העולם. מלכת הולנד ביאטריס עשירה לאין ערוך מהמלכה אליזבת אך מי עוסק בה בכלל ? עשרות בתי מלוכה באירופה מתנהלים בצנעה ובנחת אך מבקינגהאם מווינדזור ומ-בלמורל (3 הארמונות הרשמיים של בית המלוכה)הכול דולף או מודלף או נחשף. לשפע המידע המוזרם ללא הרף לעיתונים מתווספים טקסים מרשימים המתקיימים לצד ארמון זה או אחר ומעניקים לתיירים חוויה של הצצה לחיי מלוכה כמו באגדות. על המלכה לא רק קוראים, אפשר לחכות לה ברחוב ( והבריטים לא נמנעים גם משינה כמה לילות בטרם הגעתה) ואם יהיה מזל נוכל לזכות בנפנוף הכפפה הלבנה. איזה כובע היא תלבש לגזירת הסרט ? למסלול המרוצים באסקוט ? איזה תכשיטים מן המבחר הנוצץ היא תבחר לקבלת הפנים בערב ? והכתר ? כבוד גדול נפל בחלקה של מיכל נגרים כשהמלכה רכשה טייארה (תכשיט בצורת כתר) בחנות שהייתה לה בווינדזור (נסגרה בינתיים)

גם לנסיכים מקום של כבוד בהיכלי האופנה. האם יתחתנו בטוקסידו או במדים ? האם יינשאו בכנסיית סנט פול כמו צ'ארלס ודיאנה או יבכרו את "ווסטמינסטר" כמו ויליאם וקיית ? לאחרונה הופתענו כשכנסיית סנט ג'ורג' בווינדזור אירחה את אורחי מייגן והארי והמרכבה נעה תוך ניפנופים ברחובות העיירה.כל מחווה מצולמת, כל חידוש אופנתי מדווח ומנותח. זמן קצר אחר כך החנויות כבר מוכרות מכנסי ג'ינס "קיית מידלטון" בצבעים, או בגדי הריון סטייל מייגן, וכמובן כובעים. תעשיית בובות ומזכרות משלימה את התמונה והרי לכם תרומה נכבדה לכלכלה הבריטית. שווה להם אפילו לתרום מכספי המדינה לטיפוח המוסד הכול כך יקר הזה.
עם זאת כל אחד מהמצטרפים לחוג המלוכה חייב ללמוד את כל כללי הטקס. עליו להיזהר בכל צעד או ניד היד ואפילו עפעף שיעשה במהלך הכתרות, נישואין, הלוויות, גזירת סרטים וכיו"ב שהעיתונאים בוחנים בקפידה. שערורייה פרצה רק ממחווה כמעט בלתי נראית שבה סידרה הנסיכה מרגרט (אחות המלכה אליזבת שהלכה לעולמה לפני עשרות שנים) את עניבת הפרפר של אחד מקציניה. הרומן שלהם נחשף ואבוי גם הוקע ונאסר. היה זה במאה ה-20. בני משפחת המלוכה משלמים מחיר אישי יקר כדי לנשום חמצן ארמונות אך תעשיית התקשורת זוכה וגם התיירות מרוויחה.

אם כן טובי המתמטיקאים (הוקינג),ענקי הייטק,בנקאות אדירה, מעצמות של ביטוח ארכיטקטורה חדשנית ,אופנה מודרנית...אבל לצד כל אלה נראה כאילו לבריטים יש צורך לתת לעצמם ולתייר תחושה שהזמן קפא : האוטובוסים האדומים המיושנים, תאי הטלפון הציבורי שכמעט אינם רלוונטיים וכיום לא מסולקים מן הרחובות אלא מוצאים להם פונקציות אחרות לדוגמא ? כספומטים או פח אשפה ציבורי או ספריה.... מוניות שמזכירות את תקופת הסרט האילם ואם מגיע ראש מדינה נוהרים רבבות לרחובות כדי לצפות במרכבת הזהב של המלכה שנדמה כאילו נוצרה מדלעת במטה הקסם של הפיה מסינדרלה.
בשנות ה-90 נהרתי עם קבוצה של רימון לעבר ארמון בקינגהאם, כמו כל התיירים בהינו בהשתאות במראה האגדי.המרכבה הגיחה מן הרחוב הסמוך ובתוכה נפנפו בעדינות המלכה אליזבת ובעלה. לצידם ישבו מי שהיה אז ראש ממשלתנו ורעייתו אהוד ונאווה ברק שזיכו אותנו בגאווה ישראלית לצד חוויה מסוג "היו היה פעם בארץ רחוקה"

הבריטים יודעים לייצר הכנסות מתיירות אפילו מאפס. ראו למשל את ביתו של שארלוק הולמס בלש ספרותי פרי עטו של הסופר הסקוטי ארתור קונאן דויל. דמות זו היא פרי דמיונו של הסופר. מעולם לא גרה ברחוב בייקר אלא בספר. אבל כיום "ביתו" משמש כמוזיאון בדיוק שם. בעיר היפהפיה יורק רשום על שלט : סיור רוחות רפאים אם תעז....אני לא העזתי. די היה לי לעבור במסדרון המכונה "רדוף הרוחות" בארמון המפטון קורט ששימש בזמנו את הנרי ה-8. כאשר נפל ספל בחנות שבסוף המסדרון מראש הפירמדה של הכוסות המוכרת נצפתה לבנה כסיד ומלמלה "שוב רוחה של קתרין האוורד גורמת לנזקים".
לבריטים חשוב גם להנציח את ניצחונותיהם במלחמות שנלחמו. הניצחונות על הצי של נפוליון מונצחים בכיכר טרפלגר המרכזית וכמובן בעקיפין על ידי הצבת אבן הרוזטה שפענח שמפוליון הצרפתי,ואשר נפלה בשבי האנגלים בקרב הימי "אבו קיר" ועומדת כעת ראשונה בפתח המוזיאון הבריטי. מוזיאוני מלחמה רבים מלמדים על גבורת האנגלים מול הנאצים. לאחרונה התפרסמו ידיעות כאילו האנגלים הסירו את לימודי השואה מסדר היום של תלמידיהם. אינני יודעת מי הפיץ שקר זה. פגשתי אזרחים ותיקים רבים ואף נהגים שעבדו לצידי שתיארו את הזוועה שחוו בעת שיחרור מחנה ריכוז כזה או אחר. הם לחמו, רבים נהרגו,אך הרבים שניצלו העידו על מה שראו ולא יאפשרו הסרת הפרק מההיסטוריה הנלמדת בבתי הספר.

ערים רבות בעולם מתלוננות השנה על הצפת יתר של תיירים : ונציה, דוברובניק,ברצלונה.... אך לונדון רוצה וקולטת עוד ועוד תיירים. כמה עוד ? כיום מבקרים בלונדון בין 20 ל-30 מליון (תלוי את מי שואלים) והבריטים מאחלים לעצמם " עד 120 " (מליון תיירים)

חיפוש טיול
יבשת
יעד
סוג טיול
ללוח הטיולים המלא
טיולים לפי נושא
טיולי שייט - מילניום על המים
טיולי בוטיק
מילניום משפחות (מילניום KIDS)
מילניום נופש
ישראל - נופש/טיולים מאורגנים
טיולים לקהל הרחב
טיולים לשומרי מסורת
טיולי תמריץ
קבוצות סגורות
מילניום בפייסבוק
03-6226666 מילניום

טיולים מאורגנים 
טיול מאורגן לקוסטה ריקה
טיול מאורגן למרוקו
טיול מאורגן לארצות הברית
טיול מאורגן לדרום אפריקה
טיול מאורגן לדרום אמריקה
טיול מאורגן למרכז אמריקה
טיול מאורגן לרוסיה
טיול מאורגן למקסיקו
טיול מאורגן לאיסלנד
 
 

טיולים מאורגנים לאירופה
טיול מאורגן לצרפת
טיול מאורגן לאיטליה
טיול מאורגן לצפון איטליה
טיול מאורגן לפורטוגל
טיול מאורגן לגיאורגיה
טיול מאורגן לשוויץ
טיולים מאורגן לנורבגיה
טיול מאורגן לספרד
טיול מאורגן לסקנדינביה


טיולים  למזרח הרחוק
טיול מאורגן לתאילנד
טיול מאורגן לקמבודיה 
טיול מאורגן לסין
טיול מאורגן ליפן
טיול מאורגן להודו
טיול מאורגן לויאטנם
טיול מאורגן לפיליפינים
  

טיולים  מאורגנים
טיול מאורגן ללונדון
טיול מאורגן ליער השחור
טיול מאורגן לסיצליה
טיול מאורגן לאיסלנד
טיול מאורגן לרוסיה
טיולים מאורגנים לאיים הקנריים
טיול מאורגן לנפאל
טיולים מאורגנים לדרום קוריאה
קישורים נוספים
טיולי שייט
טיולים גיאוגרפיים
טיולים מאורגנים למשפחות
מידע שימושי
המדריכים שלנו
המלצות גולשים
לוח הטיולים
גלריה
צרו קשר
 
  

צור קשר אבטחת מידע מידע כללי, תנאים ואחריות אודותינו
   CYBERSERVE
כל הזכויות שמורות למילניום © 2018